Описание заданий теста уровня С1 CEFR

Субтест «Аудирование» предусматривает проверку умения:

  • понимать объемные высказывания, имеющие нелинейную структуру, где смысловые связи выражены имплицитно;
  • устанавливать причинно-следственные связи и делать выводы на основе сопоставления представленной информации;
  • понимать имплицитно представленную информацию;
  • распознавать оттенки смысла, включая имплицитно выраженные точки зрения говорящих и взаимоотношения между ними;
  • распознавать значительное количество идиоматических и разговорных выражений.

Посмотрите образцы тестовых заданий:

Gap Fill – краткий ответ/дополнение, где необходимо завершить каждое из 10-и предложений (ответ должен содержать не более 17-и символов).

YouwillhearStephenPynetalkingabouthisexperiencetravellingtotheAntarctic. Forquestions В1-В10, complete the sentences by writing a word or a phrase THAT YOU HEAR (no more than 17 characters) in spaces provided. You will hear the recording twice. You now have 45seconds to look at the questions.

В1. Before landing at Dome C, Stephen had to ensure that he could _________________ the altitude.
В2. The alien landscape of the Antarctic is often described as_________________ by those who work there.

Multiple Choice (множественный выбор) – для каждого из 7-и вопросов необходимо выбрать один из 4-х предложенных вариантов ответа.

You will hear a lecture on animal communication. For questionsА1-А7, choose the answer, which you think, fits best according to what you hear. You will hear the recording twice. You now have 1 minute to look at the questions.A1. Why did Rogers and Kaplan’s definition of language fail?

  1. It only allowed communication to occur between two people or animals.
  2. It incorporated non-verbal actions into the realm of language.
  3. It didn’t account for single animals who can communicate in multiple ways.
  4. It made it possible to ascribe linguistic powers to inanimate objects.

Matching – установить множественное соответствие 5-и мини-текстов и 10-и вопросов.

You will hear 5 short abstracts in which various people talk about why they are not currently working. You will hear the recording twice. Andwhile you listen you must complete both tasks. For questionsB11-B15, choose from the list (A-H) the reason why the person speaking is not
working.For questionsB16-B20,choose from the list (A-H) what each speaker feels about an employment issue. You now have 40 seconds to look at the questions.

 

Субтест «Чтение» предусматривает проверку умения:

  • Понимать логические связи в тексте, выраженные им плицитно;
  • понимать имплицитно представленную информацию: устанавливать причинно-следственные связи, делать выводы на основе сопоставления представленной информации;
  • понимать оценочную информацию (мнение/отношение) и указывать на различие в смысловых оттенках;
  • извлекать необходимую фактическую/оценочную информацию;
  • распознавать значительное количество идиоматических и разговорных выражений, различая изменения в стиле изложения.

Посмотрите образцы тестовых заданий:

Multiple Choice (множественный выбор) – после прочтения каждого из 3-х небольших текстов необходимо ответить на 2 вопроса по содержанию, выбора в один из 4-х предложенных вариантов ответа.

You are going to read three extracts, which are all connected in some way to marketing. For questionsА1-А6, choose the answer, which you think, fits best according to the text.YOUR LIFESTYLE HAS ALREADY BEEN DESIGNED

In the West, a lifestyle of unnecessary spending has been deliberately cultivated and nurtured in the public by big business. Companies in all kinds of spheres have fostered the public’s appetite to be careless with their money, and from the man who places the sweets next to the counter in his local corner shop, to the supermarket owner who pumps the smell of freshly baked bread around the store, marketing techniques to encourage the public’s habit of casual or non-essential spending are being employed wherever and whenever they can.

А1The desire to buy non-essential items has been

  1. utilized solely by the biggest companies in the market place.
  2. fostered in only the minority of toy purchases made by adults.
  3. engineered to feed on a natural human impulse.
  4. hindered by an extended working week.

Multiple Choice (множественный выбор) – необходимо ответить на 7 вопросов, выбрав один из 4-х предложенных вариантов ответа.

You are going to read a magazine article about the journalist Nellie Bly. For questions A7-A13, choose the answer which you think fits best according to the text.Nellie Bly: The Original Stunt Girl
The role of women working in the press in the late 19th century was to write for the society pages, have advice columns, or to comment on Prohibition or women’s issues. Nellie Bly eschewed these topics for hard pressing stories on the poor and oppressed. Lacking a formal education, she found a journalism style that both injected personal opinion and provided abundant characterization detail. Drawing from her mother’s experience of raising eight children on a pittance, she wrote in depth for The Pittsburg Dispatch on the inherent disadvantages faced by poor women, particularly those who worked in Pittsburgh’s bottle factories. But while these articles pulled in readers, they drew criticism from the business community. When companies threatened to pull advertising from The Dispatch because of them, Nellie was assigned to the gardening page. When she turned in the article, she included her resignation.A7 What can be said about Nellie Bly’s writing for The Pittsburg Dispatch?

  1. It was heavily influenced by her personal experience of working in a harsh environment.
  2. It was heavily criticized because her articles were biased towards her own political beliefs.
  3. It was notable for bucking the trend of 19th century female journalism.
  4. It was met with a universal disclaim that ultimately cost her job.

Multiple Matching (установление множественного выбора) – для предложенных 5-и мини-текстов необходимо выбрать наиболее подходящий по смыслу фрагмент текста.

Read the article below about Restless Genes. Answer questions B1-B16 by choosingthe relevant sections of the text (A-H). Sections may be chosen more than once.In which section of the article are the following mentioned?

A The compulsion to see what lies beyond that far ridge or that ocean – or this planet – is a defining part of human identity and success. What makes certain people explore might, at first glance, look as though it has its origins in the psychological make up of a person. However, the urge to explore is so strong that it appears to rise within us innately – as though its foundations lie not within our psyche, as it initially seems, but within our genomes. In fact, there is a mutation that pops up frequently in such discussions: a variant of a gene called DRD4, which helps control dopamine, the chemical brain messenger important in learning and reward. Researchers have repeatedly tied the variant, known as DRD4-7R and carried by roughly 20 percent of all humans, to curiosity and restlessness. Dozens of human studies have found that 7R makes people more likely to take risks; explore new places, ideas, foods, relationships, drugs, or sexual opportunities; and generally embrace movement, change, and adventure. Studies in animals simulating 7R’s actions also suggest it increases their taste for both movement and novelty. Perhaps it is not incidental then that this mutation is also closely associated with the presence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) that affects many modern children.

 

Субтест «Практическое использование языкового материала» предусматривает проверку навыков:

  • употребления лексических единиц для адекватной передачи коммуникативного намерения в соответствии с сочетаемостью слов;
  • использования лексических единиц в их разных значениях в соответствии с контекстом;
  • адекватной передачи коммуникативного намерения при помощи грамматических форм и лексических единиц.

Посмотрите образцы тестовых заданий:

Gapped Sentences (заполнение пропусков) – вставить одно слово, подходящее для 3-х предложений.

For questionsА1-А10, read the text below and choosethe answer, which best fits each gap. There is an example at the beginning 0.Climate-related Studies
Two decades ago the idea that the planet was warming up as a result of human activity was largely theoretical. Scientists 0 ______ that since the Industrial revolution of the 18th century, factories, automobiles and farms have been loading the atmosphere with heat-trapping gases. ButA1 ______ from independent experts that the climate was actually getting hotter was still scarce.
Not anymore, as later studies linked the significant increase in the temperature of the oceans with the global warming A2 ______ by human activity in different fields. In fact, A3______ with these hard facts, most scientists no longer A4 ______ that humans are at least partly responsible.

 Multiple Choice – множественный выбор, где необходимо заполнить 8 пропусков в тексте, выбирая один из 4-х предложенных вариантов ответа.

For questionsВ1-В5, think of one word only which can be used appropriately in all three sentences. There is an example at the beginning 0Example:
0
Last Christmas, despite the recession in the highstreet, we spent over £350 million on both biscuits and chocolates.
The day was rounded off with hightea and a tour of Edinburgh’s hostelries!
Given that so many kinds of pollution are avoidable, it really is hightime that we all did something to bring an end to this needless damage.1.
The __________of the game, to construct small words from a long word, is made more interesting by the use of graphics.
Psychometry is the ability to discern something about an/a __________or its owner by holding it and ‘visualizing’ its history.
Those who place a company second to private interests are often accused of possessing too much ambition and become the __________ of contempt.

Keywordtransformation (трансформация) – перефразировать предложение, используя заданное слово.

For questions B6-B13, complete the second sentence so that it has a similar meaning to the first sentence, using the word given. Do not change the word given. You must use between two and five words (no more than 17 characters), including the word given. There is an example at the beginning 0Example:
0
Unless the Society’s financial situation improves, it will have to close its library.
MEAN
If the Society’s financial situation does not get better, it will mean shutting down its library.В6
Despite having worked previously as an ethnographer, he did not use the ethnographic method in this work.
HAD
Even __________________ worked previously as an ethnographer, he did not use the ethnographic method in this work.

 

Субтест «Письмо» предусматривает проверку умения:

  • планировать письменное высказывание по сложным вопросам/проблемам зависимости от речевой ситуации;
  • использовать языковые средства в соответствии с коммуникативной задачей посредством использования лексико-грамматических средств и языковых функций;
  • логически и связновыстраивать хорошо структурированное высказывание;
  • выбирать стиль речи в зависимости от речевой ситуации и использовать языковой материал в соответствии с коммуникативной задачей;
  • делать вступление и обобщение содержания в заключительной части;
  • описывать и анализировать графическое изображение;
  • обосновывать и аргументированно обосновывать свою точку зрения;
  • представлять различные точки зрения, с приведением аргументов общего и частного характера.

Посмотрите образцы тестовых заданий:

Выполнить на выбор кандидата одно из двух заданий: Graphdescription (описание графика) объемом 180-200 слов или составить Proposal (деловое письмо) объемом 180-200 слов.

Essay (сочинение-рассуждение) объемом 240-280 слов.

Результат работы оценивается двумя независимыми экспертами по следующим критериям:

  • Содержательная и стилевая адекватность.
  • Лексика: правильность, разнообразие.
  • Грамматика: правильность, разнообразие.
  • Организация, орфография и пунктуация.

 

Субтест «Говорение» предусматривает проверку умений:

  • строить логически связное устное высказывание, демонстрируя высокий темп и беглость речи;
  • аргументированно обосновывать свою точку зрения;
  • использовать разнообразные грамматические структуры, словарь низкой частотности и идиоматические выражения;
  • передавать оттенки смысла через использование различных стилей речи;
  • эффективно взаимодействовать при решение коммуникативных задач различной сложности.

Посмотрите образцы тестовых заданий:

Collobarativetask (Диалог тестируемых).

TASKС3Adiscussionwiththeothercandidate. Theexaminerwill describe a situation to you and give a card with a question to talk about.
At the end of the discussion, the examiner can ask an extra question to a candidate who was less active.

Guideddiscussion (Поочередный диалог с тестируемыми, ведомый экзаменатором-собеседником).

TASK С4The examiner will ask candidates questions on a variety of topics.

Monologuewithafollow-upquestion (монологическое высказывание каждого тестируемого по предложенной проблемной речевой ситуации с последующим вопросом от партнера).

TASKС5Candidates speak for up to 2 minutes each.
When a candidate has finished speaking, the other will ask him/her a question related to what he/she said
Candidate Card
TASK С5– Candidate A

Ведется видеозапись и оценивается двумя независимыми экспертами по следующим критериям:

  • Беглость речи и содержательная адекватность – максимум 5 баллов.
  • Грамматика: адекватность, правильное использование, разнообразие – максимум 5 баллов.
  • Лексика: адекватность, правильное использование, разнообразие – максимум 5 баллов.
  • Фонетическое оформление речи – максимум 5 баллов.
  • Взаимодействие тестируемых – максимум 5 баллов, делится пополам и округляется в пользу тестируемого.

 

Вернуться к  описанию теста Третьего сертификационного уровня, C1 CEFR